آرماتوربندی چیست

نوشته شده توسط:مریم آتش زمزم | ۰ دیدگاه

آرماتوربندی چیست؟

آرماتور بندی از حساس ترین و با دقت ترين قسمت های ساختمان بتنی مي باشد . از لحاظ این که کلیه نیروهای کششی در ساختمان بوسیله ميل گردها تحمل می شود باید در اجرای آرماتوربندی ساختمان های بتنی نهایت دقت بعمل آيد . براي تعیین قطر و تعداد ميل گردهاي هر قطعه بتنی دو منبع تعیین کننده وجود دارد اول محاسبه - دوم آیین نامه در مورد اول مهندس محاسب با توجه به مشخصات قطعه بتنی قطر ميل گرد را تعیین نموده و در نقشه های مربوط مشخص می نماید .

کارگاه آرماتوربندی باید در قسمتی جدا از کارگاه اصلی تشكيل شود . در کارگاه های کوچک آرماتورها را با دست(آچار گوساله و کار گاه)خم مينمايند ولي در کارگاه های بزرگ خم کردن آرماتور بوسیله ماشین انجام می شود مسئول کار گاه آرماتوربندی باید از روی نقشه تعداد و شكل هر آرماتور را تعیین نموده و به کار گران مربوط داده و خم کردن هر سری را دقیقا زیر نظر داشته باشد تا طول آرماتور ،محل خم کردن ،زاویه خم کردن و طول قلابها طبق نقشه انجام شود ميل گردها باید از نوع ذکر شده در نقشه باشد.(آجدار یا ساده).                                                                                                                                              

در کارگاه های بزرگ باید حد روانی تاب کشش و ازدياد طول نسبی گسیختگی و غیره ميل گردها بوسيله آزمایشگاه تعیین و به اطلاع محاسب و مهندس کار گاه برسد ولی در کارگاه های کوچک که مصرف کل آرماتورهای آن از 50 تن بيشتر نیست این کار لازم نميباشد اگر ميل گرد خمیدگی موضعی داشته باشد میباید این خميدگي ها قبلا صاف گردیده بعد اقدام به شكل دادن آرماتور بشود . براي صاف کردن ميل گردها چکش کاری مجاز نیست آرماتورها باید تمیز بوده و در موقع کار فاقد گل و مواد روغنی  و مواد رنگی باشد. ميلگردهاي نمره پایین مثلا نمره 8 و 10 که گاهی بصورت کلاف به کار گاه وارد میشود این ميل گردها را باید قبلا به طول هاي مناسب بریده و بوسیله کشیدن صاف نمود و آنگاه مصرف نماییم.

آرماتورها باید طوری به هم بسته شود تا در موقع بتن ریزی از جای خود تکان نخورد و جابجا نشود و فاصله آنها از يكديگر باید طوری باشد که بزرگترین دانه بتن براحتی از بین آنها رد شده و در جای خود قرار گیرد.

خم کردن آرماتور

آرماتورهای تا قطر 12 میلیمتر را با دست خم نمود ولی آرماتورهاي بزرگتر از 12 میلیمتر بهتر است با دستگاه مکانیکی مجهز به فلكه خم شود قطر فلكه خم متناسب با قطر آرماتور بوده و باید بوسیله مهندس محاسب و مهندس کار گاه تعیین شود

کلیه آرماتورهای ساده باید به قلاب ختم شود ولی آرماتورهای آجدار را میتوان به صورت گونیا خم نمود. سرعت خم کردن باید متناسب با درجه حرارت محیط باشد و باید با نظر مهندس کار گاه بطور تجربی تعیین شود. باید از خم کردن آرماتورها در درجه حرارت کمتر از 5 درجه سانتیگراد خودداری نمود حتی المقدور باید از باز کردن خم های آرماتورهای شكل داده شده و مصرف آن در محل دیگر خودداری نمود و در مواقع ضروری باید بازکردن خم ها با نظر مهندس ناظر باشد.

وصله کردن آرماتورها

با توجه به این که طول میله گردی که به بازار عرضه می شود 12 متر میباشد در اغلب قسمت های ساختمان ها مخصوصا در شناژ میل گردهایی با طول بیشتر مورد نیاز میباشد همینطور قطعات باقيمانده از شاخه های بلند که بلاخره باید مصرف شود. ناگزیر از وصالی میل گردها هستیم، بهتر است دقت شود حتی المقدور این وصالی به حداقل برسد یعنی در موقع برشکاری طوری اندازه ها را با هم جور کنیم که ریزش آرماتورها زیاد نباشد و در صورت اجبار این اتصالات با نظر مهندس ناظر در جایی که تنش ها در آنجا حداقل است و باید طوری توجه شود که در یک مقطع کلیه آرماتورهای وصالی شده نباشد .

اتصال دو آرماتور در ساختمان های بتن آرمه اغلب بصورت پوششی بوده و یا روی هم آوردن دو قطعه انجام می شود. این نوع اتصال برای آرماتور تا نمره 32 مجاز میباشد و آن بدین طریق است که دو قطعه آرماتور را در کنار هم قرار داده و بوسيله سیم آرماتور بندی بهم دیگر متصل مینمایم طول روی هم آمدن دو قطعه باید به اندازه قید شده  در نقشه باشد و چنان چه در نقشه ها قید نگردیده باشد باید بوسیله مهندس ناظر تعیین شود این طول معمولا به اندازه 40 برابر قطر میل گرد مصرفی است.

برای آشنایی بیشتر و ارتباط با ما به سایت آرین تیس مراجعه کنید.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...