مقاوم سازی با FRP

نوشته شده توسط:مریم آتش زمزم | ۰ دیدگاه

مقاوم سازی با FRP

 یکی از روش های مقاوم سازی برای انواع ساختمانها استفاده از الیاف پلیمری می باشد. این روش به لحاظ اقتصادی با روش های سنتی مقاوم سازی ساختمان قابل رقابت بوده و همچنین دارای قابلیت اجرای سریع و آسان می باشد. مقاوم سازی با الیاف پلیمری نسبت به روش های سنتی تداخل کمتری در کاربری ساختمان در حین اجرا ایجاد می کند. در مواردی که استفاده از ماشین آلات سنگین و یا توقف کاربری ساختمان در هنگام اجرا امکان پذیر نیست استفاده از الیاف پلیمری (FRP)  تنها روش مقاوم سازی می باشد. از دیگر مزایای مصالح پلیمری  یا به عبارتی پلیمرهای مسلح شده با الیاف  (FRP)  نسبت بالای مقاومت به وزن و سختی به وزن می باشد. مقاوم سازی ساختمان  با FRP در قسمت های متنوعی از سازه انجام می شود. که از جمله می توان به مقاوم سازی ستون ها با FRP، مقاوم سازی تیر با FRP، مقاوم سازی دال با FRP و مقاوم سازی دیوار با FRP اشاره کرد.

هم اکنون استفاده از این روش در مورد مقاوم سازی ساختمان ها، مقاوم سازی پلها، مقاوم سازی سازه های صنعتی، مقاوم سازی سازه های بنایی، مقاوم سازی سازه های بتنی، مقاوم سازی ساختمان های مسکونی، مقاوم سازی ساختمان های تجاری و ... متداول می باشد.  همچنین از این روش در مقاوم سازی  سیلوها،  مقاوم سازی خطوط لوله،  مقاوم سازی نیروگاهها،  مقاوم سازی پایه پل ها،  و موارد متنوع دیگر استفاده شده است.

روش سنتی استفاده از صفحات فولادی یا همان ژاکت فولادی در مقاوم سازی تیرها و عرشه پل  دارای مشکلاتی از جمله افزایش وزن سازه، تغییر در سختی سازه ( افزایش نیرو بر روی عضو)، دشواری در دسترسی،  و زمان بالای اجرا می باشد.  استفاده از ژاکت بتنی نیز  مشکلات مشابهی دارد علاوه بر این موارد در تمامی روش های سنتی مقاوم سازی ساختمان مشکل تخریب معماری و آسیب به زیبایی ساختمان نیز یکی از دغدغه ها می باشد. گاهی حتی استفاده از روش های  مقاوم سازی ساختمان یعنی ژاکت های فلزی ژاکت های بتنی  مشکلاتی از جمله حذف پارکینگ و یا محدودیت های دیگر را ایجاد می کند.

به دلیل اهمیت مقاوم سازی با FRP، تقریبا تمامی مهندسین عمران حداقل یک بار نام مصالح FRP را شنیده اند. ما قصد داریم تا در این بخش از سایت آرین تیس تا حدی که ممکن باشد به معرفی مصالح FRP، کاربرد مصالح FRP در عمران و همچنین نحوه مقاوم سازی ساختمان با FRP بپردازیم.

هر کس با توجه به سطح اطلاعات از FRP و مقاوم سازی با FRP ممکن است بخواهد در بخش خاصی اطلاعات کسب کند، به همین خاطر ما مطالب رو در بخش های مختلف و در ادامه ارائه کرده ایم. شما می توانید بعد از مطالعه یک توضیح مختصر درباره هر موضوع با استفاده از کلیک بر روی لینک های سایت آرین تیس به صفحه مورد نظر بروید و مطلب بیشتری در ارتباط با آن مطلب پیدا کنید.

مقاوم سازی ستون های بتنی با مصالح FRP

ستون ها به عنوان یکی از اعضای مهم سازه ای در اکثر سازه های ساختمانی و غیر ساختمانی می توانند نیازمند به مقاوم سازی تشخیص داده بشوند. دلایلی چون از دست رفتن ظرفیت ستون بر اثر خوردگی در گذر زمان، عدم رعایت شرایط و الزامات لرزه ای، افزایش بار زنده و یا مرده وارده به سازه و چند دلیل دیگر می تواند باعث شود تا تصمیم بگیریم تا به بهسازی و مقاوم سازی عضو بپردازیم. 

معمولاً در ساختمان ها طبقه اول به پارکینگ اختصاص داده می شوند و یا در برخی از شرایط این طبقه مورد استفاده هایی چون تالار و یا فروشگاه قرار می گیرند. به خاطر ماهیت معماری در این طبقات اکثر دیوارهای پیرامونی و میانی حذف می شوند تا فضای بیشتری فراهم شود و در مورد تالارها و فروشگاه ها حتی ارتفاع در طبقه افزایش داده می شود. این مساله موجب می شود تا ساختمان در طبقه اول دارای طبقه نرم باشد. طبقه نرم همچنان که از نامش پیداست به سختی جانبی کمتر این طبقه اشاره دارد. در زلزله تغییر مکان زلزله در این طبقه بسیار شدید بوده و باعث فروریختن این طبقه می شود. در عوض طبقات بالاتر چون تغییر شکل چندانی نداشته اند، کاملا سالم باقی می مانند .

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...